18 november 2015

Rit Registratie

Het eerste door Nazza gelanceerde product, de rittenregistratie, is ontwikkeld ten behoeve van zakelijke auto gebruikers. Met Nazza bespaart een berijder tijd en geld door een snelle en sluitende, geautomatiseerde rittenregistratie. Hiermee voorkomt hij de bijtelling, eventuele boetes, langdurig opstellen en bijhouden van zijn rittenadministratie voor werkgever en Belastingdienst. Het systeem stelt de berijder daarnaast in staat altijd de locatie van het voertuig te monitoren. Dit voorkomt diefstal en misbruik en biedt de gebruiker meer grip op zijn voertuig. Inzicht in rijstijl en daaruit voortvloeiende kosten voor brandstof, onderhoud en uitstoot leiden tot bewuster en duurzamer gedrag. Daadwerkelijke verbruiks- en CO2-uitstoot kunnen in een dashboard worden weergegeven en worden vergeleken met de norm van het betreffende autotype of het gemiddelde van het totale wagenpark. Kortom, totale grip door informatie van voertuig en rijgedrag.

Via een internet portal, smartphone of tablet heeft de automobilist toegang tot alle verzamelde data. Deze data wordt op overzichtelijke, eenvoudige en relevante wijze getoond. De informatie kan direct worden aangevuld door de automobilist die bijvoorbeeld kan aangeven of zijn rit zakelijk of privé was, zijn motivatie voor de rit en een eventuele toelichting op verkeersopstoppingen of alternatieve routes. Dit kan de automobilist wederom doen via de webportal, smartphone en tablet. Alle informatie vergaard door middel van Nazza, met name de rittenregistratie,  kan worden gedownload als PDF of Excel-spreadsheet voor eigen gebruik, dan wel verzending aan belastingdienst of werkgever. De rittenregistratie kan ook rechtstreeks naar de belastingdienst worden  verzonden met een gecertificeerde knop, zodat deze als bijlage van uw aangifte dient.

Naast de aanschaf van de unit heeft een Nazzagebruiker alleen een webbrowser met toegang tot Internet nodig. Hiermee kan het Nazza Cloudplatform eenvoudig bereikt worden. Aangezien een end-to-end dienst wordt geleverd door Nazza, wordt de klant ook volledig ontzorgd voor wat betreft onderhoud en ondersteuning voor zowel de unit in de auto als alle benodigde ICT.

In 2014 is Nazza gecertificeerd door de Stichting Keurmerk Rit Registratie Systemen (SKRRS). Het betreft hier een kwaliteitskeurmerk, waarbij naar alle relevante aspecten van de Nazza dienstverlening is gekeken. Deze certificering houdt ook in, dat de rapportages uit het systeem geaccepteerd worden door de belastingdienst als sluitende ritregistratie. Onderdeel van de certificering is een backoffice voor vraag en antwoord, die via Internet bereikbaar is.

Hoe werkt het?
Voor de registratie van ritgegevens wordt gebruikgemaakt van de Nazza-unit. Dit vernuftige apparaatje ter grootte van een luciferdoosje wordt verbonden met bijvoorbeeld de OBD-II ingang van het voertuig. Het verzamelt vervolgens alle gegevens die worden aangeleverd door de autoboordcomputer en de ingebouwde bewegingssensor en GPS-ontvanger. De data wordt onmiddellijk via GPRS en het GSM-netwerk verstuurd naar ons beveiligde datacenter, de zogeheten ‘Nazza-cloud’. Via internet wordt alle gewenste informatie over de ritten, de auto en het rijgedrag beschikbaar gesteld aan de gebruiker.

De ‘Nazza cloud’
De Nazza-cloud wordt gevormd door een combinatie van intelligente applicatie-software en mobiele communicatiemiddelen. De cloud zorgt ervoor dat uw informatie altijd en overal beschikbaar is: op uw smartphone, iPad of Android-tablet, pc of Mac. U kunt de gegevens op ieder moment van de dag raadplegen, waar u ook bent.